Wiele osób prowadzi obecnie siedzący tryb życia. Jest to spowodowane w większości pracą. Po pracy niewiele osób ma ochotę i siłę na aktywność fizyczną, bardziej kuszące jest położenie się i obejrzenie ulubionego serialu. Jednak siedzący tryb życia niesie ze sobą poważne konsekwencje.

Konsekwencje siedzącego trybu życia

Duża część ludzi nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji braku aktywności fizycznej. Bywają one niestety poważne, dlatego warto dowiedzieć się więcej na ten temat.

Osoby prowadzące siedzący tryb życia muszą się mierzyć najczęściej z:

– cukrzycą,

– zwiększeniem masy ciała (z tym wiąże się słabsza kondycja oraz zwiększone ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia, nowotwory i depresję),

– bólem pleców,

– przykurczem mięśni obręczy barkowej, zginaczy stawów biodrowych i kolanowych,

– osłabieniem mięśni jamy brzusznej, co prowadzi do zaparć,

– zwyrodnieniami dolnego odcinka kręgosłupa, często nieodwracalnymi,

– gorszą pracą narządów wewnętrznych (w pozycji siedzącej nie są one stymulowane do pracy przez mięśnie),

– zaburzeniami przepływu krwi

– utratą gęstości kości,

– nadciśnieniem, o którym mówi się, że już jest to choroba cywilizacyjna. Może doprowadzić do zagrażających zdrowiu i życiu poważnych chorób układu krążenia (m.in. może to być udar mózgu, zawał mięśnia sercowego czy niewydolność serca).

– żylakami. Pozbywanie się ich bywa trudne i czasochłonne. Przy zaawansowanych żylakach pomóc może jedynie operacja.

Do tego, u osób, które większość czasu spędzają siedząc, zwiększa się ryzyko zawału serce nawet o 54%.

Sposoby na uniknięcie konsekwencji siedzącego trybu życia

Konsekwencji siedzącego trybu życia jest wiele. Jeśli nie zadba się o odpowiednią ilość aktywności fizycznej, z pewnością część z nich nas dosięgnie. Warto dowiedzieć się, jak ich uniknąć.

Aktywność fizyczna

Jak już zostało wspomniane, najważniejszą formą walki z konsekwencjami siedzącego trybu życia, jest ruch. Najtrudniejsze są początki z aktywnością fizyczną, ale warto się przemóc. Jest wiele rodzajów sportów, które możemy uprawiać, każdy znajdzie coś dobrego dla siebie. Dobrym początkiem będzie pokonywanie części trasy do pracy czy na uczelnię pieszo. Można wysiąść przystanek wcześniej, a jeśli nie mamy bardzo daleko do tych miejsc, rower będzie dobrym rozwiązaniem. Przy okazji można lepiej poznać okolicę. Jeśli ktoś mieszka z drugą połówką, wspólne spacery mogą dobrą formą aktywności. Nawet w zimie wystarczy zaopatrzyć chłopaka w odpowiednie buty zimowe męskie lub dziewczynę w ich damskie odpowiedniki, ciepłą kurtkę, szalik oraz czapkę.

Ćwiczenia rozciągające

Dla osób, które nie mają czasu na spacery, polecane są ćwiczenia, które można wykonywać w domu lub w biurze. Należy ustawić budzik co 30 minut lub godzinę, który przypomni nam o wykonaniu serii prostych rozciągań kręgosłupa, rąk i nóg. Nasze ciało będzie za to wdzięczne. Jeśli jednak nie mamy możliwości rozciągania w trakcie przerw w pracy czy na uczelni, poświęćmy chociaż 30 minut dziennie na to po powrocie z tych miejsc.

Konsekwencje siedzącego trybu życia potrafią odbierać ludziom radość z życia, ponieważ bywają bardzo uciążliwe. Dlatego powinniśmy starać się ich unikać przez odpowiednią ilość ruchu każdego dnia.

By admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *